top of page
Weet jij welke muziekstijl dit is? - Wie is de artiest?
00:0000:00

MUZIEK

3

periode

Horse with no name 

On the first part of the journey
I was looking at all the life
There were plants and birds and rocks and things
There was sand and hills and rings
The first thing I met was a fly with a buzz
And the sky with no clouds
The heat was hot and the ground was dry
But the air was full of sound

I've been through the desert on a horse with no name
It felt good to be out of the rain
In the desert you can remember your name
'Cause there ain't no one for to give you no pain
La, la

After two days in the desert sun
My skin began to turn red
After three days in the desert fun
I was looking at a river bed
And the story it told of a river that flowed
Made me sad to think it was dead

You see I've been through the desert on a horse with no name
It felt good to be out of the rain
In the desert you can remember your name
'Cause there ain't no one for to give you no pain
La, la

... 

From 'America'

Songwriters: Dewey Bunnell

Songteksten voor A Horse with No Name © Warner/Chappell Music, Inc

live opname
Synesthesie

Verbeelden van muziek

Wat doet muziek met jou? Welke emotie en beweging zit er in muziek? En hoe zou je dit verbeelden?

DJ Headphones
Mixen

Mix en Fusion

Een beat, een of twee songs en mixen maar! Zo maak je o.a. een mooie cross-over.

Muziek schrijven
Schrijven

Ritme
Melodie
Harmonie

Wat inspireert jou? Hoe bouw je een song op? Zit er ritme in een song? 

Verbeelden van muziek

Introductie 

Wat betekent het eigenlijk: 'muziekstijlen'. Welke muziekstijlen ken jij? 

Opdracht 1 

a. Zonder op te zoeken: maak een overzicht met muziekstijlen die je kent. Wissel daarna je antwoorden uit met de rest van de klas. Benoem bij iedere muziekstijl een typerend kenmerk. 

b. Neem een kijkje op de volgende website. Welke muziekstijlen zijn nieuw voor je? 

c. Je krijgt van de docent een muziekstijl uitgedeeld. Maak een mini (powerpoint) presentatie waarin de oorsprong en de kenmerken van deze muziekstijl duidelijk wordt en zoek twee luistervoorbeelden (link naar spotify of youtube). We gaan de informatie uitwisselen aan elkaar.

Muziekstijlen zijn door de tijd heen langzaam ontstaan. Vaak is een muziekstijl gekoppeld aan een groep mensen die een bepaalde mening hebben en zich willen onderscheiden. Muziek staat dichtbij je gevoel en je eigen identiteit. Muziek kan een uitlaatklep zijn of een reactie op een bepaalde gebeurtenis of situatie.

Zo zongen de vrije Afro-Amerikaanse slaven over hun leed en leven waardoor de blues is ontstaan. Door de groei van de economie konden Amerikaanse jongeren in de jaren 50 zich meer veroorloven en startte voor het eerst een jongerencultuur. Mede hierdoor is de rock 'n roll ontstaan. En als reactie op de materialistische maatschappij en de vele oorlogen gingen hippies protestsongs zingen in de hoop op een betere wereld. 

 

Muziek is emotie. 

Muziek vormt je identiteit. 

Muziek brengt samen. 

Muziek brengt de wereld in beweging. 

 

 

Opdracht 2 

a. Maak een top drie van jouw favoriete songs. Waarom vind je deze mooi? Wat maakt deze song bijzonder? Wat zijn de opvallendheden van de song? Denk aan onderwerp tekst, het tempo, bepaalde instrumenten, effecten, performance, opbouw of de aankleding van de video clip.  

b. Maak met de klas een lijst van favoriete songs. Vertel elkaar niet voor welke song je hebt gekozen. De docent kiest enkele songs uit de lijst. Probeer te raden wiens favoriete song het is. Waarom vind je deze song bij diegene passen? 

c. Kijk op https://music.youtube.com/moods_and_genres. Welke genre’s beluister jij het meest? Koppel het genre aan je top 3 van opdracht a.

Het uitvoeren van trompettist

Op de home pagina van deze website zie je een werk van de beeldend kunstenaar Wassily Kandinsky (1866-1944). Kandinsky haalde veel inspiratie uit de muziek. Hij zag overeenkomsten tussen de schilderkunstige beeldelementen als lijnen, kleuren en vormen en muzikale elementen als ritme, klanken en akkoorden. Dit komt tot uitdrukking in de titels van veel van zijn schilderijen. Hij noemt ze 'improvisatie' of 'compositie'.

 

Synesthesie is het ervaren van iets aan de hand van meerdere zintuigen. Bijvoorbeeld het ervaren van kleuren, vormen en patronen bij het horen van muziek.

Opdracht 3 

Je gaat tien verschillende muziekfragmenten van diverse muziekstijlen verbeelden in kleur,vorm en patroon met verschillende materialen. 

a. Verdeel een A4 tekenvel in vakken (tien totaal) 

b. Zorg dat je materiaal hebt waarmee je aan de slag wilt. Denk aan krijt, waterverf en/of kleurpotloden. 

c. Beluister onderstaande muziek en probeer dit te verbeelden op een abstracte manier. 

1. White Winter Hymnal - Fleet Foxes 

2. Killing in the name - Rage against the machine 

3. A Ilha Do Caju - Trilok Gurtu 

4. Disco Volante - Ida Engberg 

5. Una Mattina - Ludovico Einaudi 

6. Vapour - Slam

7. Beethoven- Symphony No.9

8. Creep - Radiohead

9. Beat it- Michael Jackson

10. Goodnight Moon - Shivaree

Opdracht 4 

In 1924 maakte de duitse architect en designer Walter Ruttman een aantal korte animaties op klassieke muziek. 

a. Bekijk een stukje van Opus 3 uit 1924. 

Omschrijf hoe hij de muziek heeft verbeeld. Noem 3 beeldende middelen en 3 muzikale aspecten.

Walt Disney maakte in 1940 de prachtige animatiefilm Fantasia. 

Het is de derde lange tekenfilm van Disney en een experimentele animatiefilm. Net als bij veel tekenfilms wordt er gebruik gemaakt van klassieke muziek (luister bijvoorbeeld maar eens goed naar de muziek bij de smurfen!) Die muziek wordt op de meest fantasievolle manier geanimeerd. Voor ieder onderdeel is er een inleidende tekst. De muziek wordt gespeeld door het Philadelphia Orchestra onder leiding van Leopold Stokowski.

b. Hoe zou jij jouw favoriete muziek verbeelden? Maak een schets met zelfgekozen materialen en verbeeld zelfgekozen muziek op A4 formaat. 

Mix en Fusion

Tegenwoordig zijn elektronische muziekstijlen helemaal hip. Een goede song maken is moeilijk, maar het creëren van een basis in de stijl techno of dance is een goed begin. 

Ook worden er covers gemaakt van succesvolle songs. Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke song een nieuw jasje krijgt. Denk maar eens aan 'Umbrella' van the Baseballs. De song is oorspronkelijk van Rihanna. Of de song 'Stayin alive' van the Beegees. N-Trance coverde het nummer in 1995 en het werd opnieuw een hit. Ook bij programma's als Podium Witteman, de Wereld Draait Door en de Beste Zangers van Nederland krijgen songs vaak een ander geluid. Een voorbeeld hiervan is het nummer 'Duurt te lang' dat oorspronkelijk van rapper Glen Faria is, maar pas een echte hit werd door Davina Michelle. 

 

Daarnaast worden ook weleens meerdere muziekstijlen met elkaar gemixt. Dit noem je een cross-over. Bekende bands die met cross-overs spelen zijn o.a. The Beatles en Queen. Dit hoor je bijvoorbeeld in de albums 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' en 'Revolver' van The Beatles, maar ook 'Bohemian Rhapsody' is een mix van verschillende muziekstijlen. 

 

Opdracht 5

Beluister de volgende nummers en omschrijf welke muzikale stijlen te horen zijn:

1. Beyonce, Grown Women

2. Alicia keys, Piano and I

3. The Beatles, Within You Without You

4. Typhoon, Zandloper

5. Jungle by Night, Ethiopino

6. Rowen Heze, Limburg 

Opdracht 6

Je gaat zelf een techno song maken, een cover of een cross-over. Laat het eindresultaat aan elkaar horen. 

 

Zoek het programma 'bandlab'  of 'audicity' op en download dit. Met bandlab kun je een eigen beat creeeren, met audicity kun je verschillende songs door elkaar mixen, het tempo aanpassen etc.

Bij bandlab wordt er gevraagd een account aan te maken. Geen zorgen, het programma is gratis. Zodra je het programma hebt opgestart krijg je de mogelijkheid een drum toe te voegen. Doe dit. Voeg daarna een song naar keuze toe en ga experimenteren met de muziek. 

Een geavanceerder programma is 'ableton'; hier maken veel semi professionals gebruik van.

Kijk- en luistertips:

  • Alles over de geschiedenis van dance in nederland vind je hier

  • https://www.ableton.com/  klik hier voor een voorproefje

  • Documentaire PLANET ELECTRO over het ontstaan van electronische muziek

Ritme Melodie Harmonie

In veel muziek wordt gezongen. Als het geen zang is, is het de spreekstem oftewel 'rap'. Rap is tegenwoordig erg populair, maar een succesvolle rap hit schrijven is moeilijker dan je denkt. 

Opdracht 7

a. Klik op deze link en ga naar de site van NPO over het ontstaan van de hiphop cultuur. Lees de tekst en bekijk de filmpjes. Wat is de oorsprong van rap? En hoe wordt het uiteindelijk populair onder jongeren?

b. Schrijf een korte rap. Pak een bestaande song en schrijf hier een andere tekst op. Wellicht staan op deze website enkele nuttige tips. Moeilijk? Houd de oorspronkelijke tekst van het refrein. Houd rekening met de timing van de woorden. De zinnen horen in een bepaalde 'flow' door te lopen. Dat is een van de moeilijke aspecten van rappen. 

 

Rap is oorspronkelijk 'spreken op een beat'. Je spreekt in een bepaald ritme. De Afrikaanse slaven deden dit bijvoorbeeld al in een worksong op de katoenvelden. Ze spraken / zongen in het ritme van hun arbeid. 

Maar spreken op een beat of in een bepaalde ritme hoeft niet meteen met zang te maken te hebben. Bij gedichten spreek je ook in een bepaald ritme of flow. Er zijn verschillende soorten gedichten. Een voorbeeld hiervan is de 'limerick'. Een limerick heeft een AA-BB-A vorm:

1. twee regels die op elkaar rijmen met een flow die bestaat uit drie delen 

2. twee regels die op elkaar rijmen met een flow die bestaat uit twee delen (deze is en klinkt korter!)  

3. een regel die rijmt op de eindwoorden van 1 en die eveneens uit drie delen bestaat 

Een voorbeeld: 

Een schoothondje uit de Antillen,
die ging graag met kinderen chillen.
Hij lag op de bank,
maar o, wat een stank,
hij hoorde steeds knett'rende billen.

Een profvoetballer uit Wenen,
die verzekerde allebei zijn benen
Voor ontzettend veel poen,
Per been 3 miloen
Nu mag hij alleen nog maar trainen

Er was eens een man in timbouktoe

die ging naar de kroeg op de hoek toe. 

Hij dronk daar een glas, 

en deed er een plan, 

en knoopte tevreden z'n broek toe. 

Bron: www.leukespreuk.nl/limericks.htm 

Opdracht 8

Ritme en harmonie zijn twee essentiële elementen in de muziek

a. We organiseren een wedstrijdje klapmuziek in de klas. Elk groepje studeert een eigen klapritme in zodat we een

ware percussie wedstrijd creëren: Wie kan het beste ritme produceren? Inspiratie: Steve Reich clapping Music (1972) 

b. Billy & Finneas Eilish zijn behalve broer en zus ook muzikale wereldsterren. Zoek uit hoe Finneas de aanstekelijke sample uit een van hun grootste hits 'Bad Guy' heeft bedacht. 

sleutels van de schrijfmachine
bottom of page